Форми дистанційного навчання в системі ПТО Для використання в роботі

   

            Форми дистанційного навчання в системі ПТО

Лекційне  заняття

           Дана форма навчання передбачає самостійне опанування слухачем заздалегідь підготовленого навчального матеріалу у друкованому або електронному вигляді. Часто лекція представлена у вигляді аудіо- або відео сайтів. В обох випадках живий контакт здобувача освіти з викладачем виключений. Проте, використовуючи аудіо -, відео конференції та телемости можна організувати і « живу» лекцію. Після завершення певної частини мультимедіа – лекції слухачі або викладач можуть поставити один одному запитання за поданим матеріалом. Тільки правильно відповівши на питання, можна перейти до вивчення наступного розділу лекції.

Семінарське  заняття

             Це форма дистанційного навчання , у якій теорія обов’язково спирається на практику. Семінари під час дистанційного навчання можуть проводити як в асинхронному так і в синхронному режимах. Також семінари можна проводити у вигляді вебконференцій. Подібні заняття практично не відрізняються від традиційних очних, тому, що учасники бачать один одного на моніторах своїх комп’ютерів.

Самостійна  робота

             Це форма виконання слухачами без безпосередньої участі викладача, але у спеціально наданий для цього час. У разі дистанційного навчання можливості використання самостійної роботи розширюються. Слухачі працюють самостійно не тільки з літературою, а й із навчальними програмами, тестами, інформаційними базами даних. Вони самостійно вивчають лекції, готуються до семінарів і практичних робіт. За достатнього оснащення слухачів методичними матеріалами частка самостійної роботи може становити дві третини від усього семестрового навантаження.

Навчальна  консультація

               Це індивідуальний чи груповий навчальний урок, що зазвичай проходить у вигляді бесіди викладача із слухачами. Онлайн – консультації передбачають спілкування у програмах, наприклад через Skype.

             Особливістю дистанційного навчання є великий обсяг самостійної роботи слухачів, тому необхідно організувати для них постійну підтримку з боку викладачів. Для цього створюються спеціальні пакети програмного  матеріалу, розробляються індивідуальні плани для навчання.

             Перевірка успішності ( контрольні,самостійні роботи, тощо) і проміжна атестація  ( сесійні заліки, іспити) можна також проводити у віддаленому режимі. Наприклад, після вивчення кожної теми слухачі можуть виконувати електронні тести, відповідати на питання викладача,захищати курсові, реферати,творчі проекти. Щоб мінімізувати списування на виконання завдання дистанційних контрольних відводиться обмежена кількість часу.

             Переваги та недоліки дистанційного навчання

         Дистанційна освіта має як переваги, так і недоліки.                                               До переваг можна віднести:

-        -  освіта у будь-який час: слухач формує для себе індивідуальний графік навчання;

-         - навчання у власному темпі: завжди можна повернутися до вивчення більш складних питань, кілька разів подивитися відео лекції, перечитати листування в з викладачем, а вже відомі теми можна пропустити ( тут індикатором є успішне проходження проміжної та підсумкової атестації);

-       -  навчання в будь-якому місці: модна навчатися не виходячи з будинку, перебувати в любій точці світу, Для цього лише необхідно мати комп’ютер та інтернет;

-        - навчання без відриву від основної діяльності: не треба витрачати час на дорогу, навчання не перериває трудового стажу, а отримані знання можна відразу застосувати в трудовій діяльності;

-       -  дає високі результати в навчанні, тому, що слухач більшу частину навчального матеріалу вивчає самостійно;

-         - дає можливість відразу застосувати знання на практиці і закріпити їх;

-         - передбачає мобільність зв’язку з викладачами;

-       -   консультації проходять ефективніше і швидше, ніж під час особистої зустрічі, очного чи заочного навчання;

-        -  навчання у спокійній  обстановці: слухач не бачить викладача, а викладач слухача;

-       -   зручність для викладача: може приділити увагу більшій кількості слухачів та працювати, перебуваючи,наприклад, у відпустці;

-        -  виключається можливість суб’єктивного оцінювання: на систему, яка перевіряє правильність відповідей на питання тесту, не впливає успішність слухача з інших предметів, його суспільний статус та інші фактори;

        На жаль, дистанційна освіта має і свої недоліки:

-       -   наявність мотивації у слухача, бо самостійне навчання вимагає розвиненої сили волі, відповідальності та самоконтролю;

-        -  підтримувати потрібний темп навчання без контролю вдається не всім слухачам;

-         - дистанційна освіта не підходить для розвитку комунікативних навичок: особистий контакт слухачів один із одним та з викладачами мінімальний, а то і зовсім відсутній. Тому ця форма навчання не підходить для розвитку комунікабельності, впевненості,формування навичок роботи в команді;

-        -  недостатня кількість практичних занять: навчання на спеціальностях, що передбачають велику кількість практичних занять, дистанційно складно організувати;

-       -   недостатня комп’ютерна  грамотність: не всі викладачі та слухачі готові працювати в режимі онлайн чи офлайн.

      Головними засобами організації дистанційної форми навчання є використання інформаційних та комунікаційних технологій, а серед ключових переваг – незалежність суб’єктів навчання від відстані і часу, інтерактивність, що передбачає спілкування одне з одним у процесі навчання, тощо.

Коротко можна сформувати такі характерні риси дистанційного навчання:

 Гнучкість здобувачі освіти, що одержують дистанційну освіту, в основному не відвідують регулярних занять, а навчаються у зручний для себе час та у зручному місці.

 Модульність в основу програми дистанційної освіти покладається модульний принцип; кожний окремий курс створює цілісне уявлення про окрему предметну область, що дозволяє з набору незалежних курсів-модулів сформувати навчальну програму, що відповідає індивідуальним чи груповим потребам.

 Паралельність навчання здійснюється одночасно з професійною діяльністю (або з навчанням за іншим напрямком), тобто без відриву від виробництва або іншого виду діяльності. Велика аудиторія одночасне звернення до багатьох джерел навчальної інформації великої кількості учнів та слухачів, спілкування за допомогою телекомунікаційного зв'язку здобувачів освіти між собою та з вчителями чи майстрами виробничого навчання.

 Економічність ефективне використання навчальних площ та технічних засобів, концентроване і уніфіковане представлення інформації, використання і розвиток комп'ютерного моделювання повинні призвести до зниження витрат на підготовку кваліфікованих робітників .

Технологічність використання в навчальному процесі нових досягнень інформаційних технологій, які сприяють входженню людини у світовий інформаційний простір.

Соціальна рівність рівні можливості одержання освіти незалежно від місця проживання, стану здоров'я і соціального статусу.

 Інтернаціональність можливість одержати освіту у навчальних закладах іноземних держав, не виїжджаючи зі своєї країни та надавати освітні послуги іноземним громадянам і співвітчизникам, що проживають за кордоном.

 Нова роль викладача -  дистанційна освіта розширює і оновлює роль викладача, робить його наставником-консультантом, який повинен координувати пізнавальний процес, постійно удосконалювати ті курси, які він викладає, підвищувати творчу активність і кваліфікацію відповідно до нововведень та інновацій.

 Позитивний вплив на здобувачів освіти формується через підвищення творчого та інтелектуального потенціалу людини, що одержує дистанційну освіту, за рахунок самоорганізації, прагнення до знань, використання сучасних інформаційних та телекомунікаційних технологій, вміння самостійно приймати відповідальні рішення.

 Якість  дистанційної освіти не поступається якості очної форми навчання, оскільки для підготовки дидактичних засобів залучається найкращий викладацький склад і використовуються найсучасніші навчально  - методичні матеріали; передбачається введення спеціалізованого контролю якості дистанційної освіти на відповідність її освітнім стандартам .                                                    

                 Організація дистанційного навчання зміцнює роль викладача, стимулює його до впровадження нових педагогічних прийомів у підготовці до уроку.

           При підготовці матеріалу про дистанційну форму навчання в системі профтехосвіти  використано джерела публікації  журналу «Профтехосвіта» № 9-10 2020 року.    

              

 

Коментарі

Популярні дописи з цього блогу

Про роботу гуртка художнього читання та драми "Дивослово"

Знаменні і пам"ятні дати вересень 2021 рік

Календар знаменних і пам"ятних дат на 2020-21 навчальний рік